19.2.14

What In My Mind Now...

ASSALAMUALAIKUM
Apa yang dalam kepala hotak aku sekarang ni adalah apa yang aku hafal dekat tempat aku tadi... nasib baik aku bawa buku kalau tak mati kutu aku dekat situ tak tahu nak buat apa, dengan suasana sejuknya lagi memang seronok nak tidur. Biar aku sharekan dengan korang apa yang aku hafal tadi, taklah banyak tapi ada daripada tak de kan!!! okey...

INSTITUSI KEWANGAN
Bermaksud : Sebuah institusi yang diberi lesen untuk menjalankan aktiviti mengumpul dana dan sumber kewangan daripada orang ramai dan institusi lain.

Kegiatan yang dilakukan

  •  meminjamkan wang kepada orang ramai dan syarikat yang memerlukan
  • mengumpul wang daripada orang ramai dan syarikat lain
Jenis2 institusi kewangan
  • Institusi perbankan - Bank Perdagangan, Bank Pelaburan, Bank Islam
  • Institusi Bukan Perbankan - Insurans, Pasaran Saham, KWSP
Fungsi institusi kewangan
  • pengantaraan kewangan - pusat ini menjadi orang tengah dalam setiap urusan yang membabitkan kewangan
  • penyelerakan dan perkongsian risiko - bank akan meminjamkan wang yang kita kumpul kepada peminjam

Buat masa ni, inilah yang aku faham. Entah betul atau tidak nanti aku check buku balik. Benda ni je aku amik masa sejam lebih nak hafal. Mana tidaknya aku nak lawan perasaan malas ngan ngantuk aku tu, kalau dilayan apapun tak jadi. Apapun... NOTE FOR MY SELF (REMEMBER YOUR EXAM ON MARCH!!!) Okeylah dah tak ada apa yang aku nak kongsikan... kang aku amik buku menyalin dekat sini kang dah kes kurang tebiat! 




Sebelum aku lupa esok tempat kerja aku ada buat promotion for member, so sape2 yang member dengan tempat kerja aku tu mari2lah datang, beli barang dengan harga yang lebih murah daripada biasa.

BYE...

No comments: