21.6.13

Syurga Cinta (1)

 “Mike! Kau nampak perempuan kat meja tu?” tanya Kamal sambil menunjuk kearah Sarah yang sedang duduk sendirian sambil menghirup air minumannya. Matanya ligat memerhatikan anak-anak muda yang lain menari bersama pasangannya.
“Aku nampak! Apasal?”
“Kita battle nak?” Kamal memberikan cadangan. Mikhael mula tertarik dengan cadangan Kamal itu.
“Nak buat battle apa?”
“kita battle, sapa yang dapat tackle perempuan tu memang anak jantanlah!” beritahu Kamal. Mata Mikhael tidak lekang dari memandang Sarah. Dia tersenyum sinis. “Amacam? Kau nak tak?”
“Jangan panggil aku Mike lah kalau aku tak terima cabaran kau tu... aku akan pastikan yang aku akan dapatkan dia dalam sekelip mata, wait and see” Mikhael terus bangun sambil mengambil air minumannya menuju kearah Sarah.
“Hai girl! Sorang aje?”
“Jangan kacau akulah! Sana kau” kata Sarah kasar. Sememangnya hatinya masih panas dengan kejadian sebentar tadi. Sapaan Mikhael disambut dingin.
“Hei kenapa marah-marah ni? Relax la...” pujuk Mikhael sambil mengambil tempat dihadapan Sarah. Air minumannya dihirup sambil memandang kearah Sarah. Boleh tahan jugak minah ni... kalau aku dapat ni, memang siaplah kau aku kerjakan.
“Kau tak faham ke apa aku cakap tadi? Aku tak nak orang ganggu aku, kau faham ke tidak?” kali ini nada Sarah sedikit kuat. Namun tidak menganggu suasana disitu, kerana disitu sememangnya bising.
‘Kau jual mahal dengan aku lagilah aku akan berusaha dapatkan kau’ Mikhael tersenyum. Walaupun hatinya sedikit terguris dengan kata-kata Sarah, namun dia seorang yang tidak mudah berputus asa.
“Aku tahu apa yang bakal kau buat lepas ni Mike! Aku akan pastikan kau akan terkena umpan sendiri” Kata Kamal sendiri. Dia memandang Mikhael dan tersenyum sinis kerana umpannya mengena.
Mikhael mengeluarkan pil daripada poketnya dan memasukkannya kedalam minuman Sarah ketika sedang leka melayan perasaan. Mikhael hanya tersenyum apabila Sarah minum air yang telah diletakkan pil tersebut.
Kepala Sarah tiba-tiba pening.
“You! You okey ke tidak ni?” tanya Mikhael apabila melihat Sarah seperti kepeningan.
“Aku rasa pening...” kata Sarah sambil mengurut-urut kepalanya. Pandangannya semakin kabur. Mikhael bangun dan berdiri disisi Sarah. Berlakon seperti mengambil berat tentang Sarah.
“Hei you! Ok ke tidak ni?” tanya Mikhael sekali lagi apabila Azie tidak sedarkan diri. Dia cuba mengoyang-goyangkan beberapa kali badan Sarah bagi memastikan bahawa Sarah benar-benar tidak sedarkan diri. Mikhael tersenyum. Dia menuju kearah Kamal yang sedang seronok melayan gadis-gadis yang dibayarnya.
“Mal! Aku nak chaw dulu... aku ada projek baik punya malam ni, kau nak join tak?” tanya Mikhael. Kamal menggeleng.
“Aku tak nak arr... aku ada ramai kat sini, kau berseronok la dengan ‘bini’ kau malam ni” Mikhael tersenyum mendengar istilah yang digunakan oleh Kamal. Dia kembali kearah Sarah dan membawanya kesebuah hotel yang terletak bersebelahan pub tersebut. Selepas ‘check in’ Mikhael membawa Sarah kesebuah bilik yang telah ditempah khas untuk mereka berdua malam itu. Sesampai sahaja dibilik, Mikhael membaringkan Sarah diatas katil dan merenungnya dari hujung rambut sehingga kehujung kaki.
Skrit pendek yang dipakai oleh Sarah menampakkan pehanya yang mulus dan bajunya yang tidak cukup kain itu menambahkan lagi keseksian seorang wanita. Mikhael mengambil tempat disisi Sarah yang sedang terlena. Dia mengelus lembut rambut Sarah yang lurus itu dan menghidunya. Dia bagaikan diawangan. Wajah Sarah ditatap  dan tangannya mula ligat membuka pakaian Sarah.

TOK! TOK! TOK!
Kedengaran pintu bilik diketuk kuat beberapa kali, Sarah tersedar dari lenanya. Alangkah terkejutnya dia apabila badannya tiada seurat benang pun. Dipandang kearah lelaki yang sedang lena disebelahnya juga tidak berpakaian.
“Apa yang sedang berlaku sebenarnya ni?” tanya Sarah sendiri. Segera dia mencapai pakaiannya dan memakainya kembali.
“Buka pintu ni... kami dari Jabatan Agama Islam...” semakin cuak Sarah dibuatnya apabila mengetahui siapa yang berada diluar biliknya. Segera dikejut Mikhael disebelahnya.
“Hei you! Bangun! Bangun!” kejut Mikhael.
“Sibuklah kau ni... aku nak tidur pun tak senang...” kata Mikhael dalam keadaan mamai. Sarah mengutip pakaian Mikhael yang bertaburan dilantai dan dicampakkan kearah Mikhael.
“Pakai baju ni cepat!” arah Mikhael.
“Kau ni kecoh la... buka pintu sana tu, memekak aje orang nak tidur pun tak senang”
“Kalau kot ye pun pakai la baju ni dulu...” arah Sarah lagi.
“Aku tau lah! Pergi bukak sana lah” Mikhael menolak tubuh Sarah kuat sehingga dia hampir terjelompok ke lantai. Dengan perasaan berdebar-debar Sarah membuka pintu biliknya.
“Assalamualaikum Cik!”
“Waalaikumussalam... ada apa ye tuan?” tanya Sarah buat-buat tidak tahu.
“Kami mendapat aduan bahawa ada berlakunya maksiat disini” kata salah seorang daripada pegawai Jabatan Agama Islam tersebut.
“Maksiat ada Tuan? Saya sorang aje dekat sini, mana ada orang lain lagi...” bohong Sarah. Boleh mati dikerat 10 kalau dia ditangkap bersama lelaki yang tidak dikenali ini.
“Maaf cik! Boleh kami buat siasatan?”
“Tak ada apa yang nak disiasat Tuan! Memang saya sorang aje dekat dalam bilik ni... tak ada sesiapa pun” kata Sarah lagi. Hatinya berdebar-debar, jantungnya berdegup laju.
“Maafkan saya cik! Kami hanya menjalankan tugas” pegawai – pegawai tersebut mengeledah masuk kedalam bilik tersebut dan terlihat Mikhael yang sedang lena tidur sambil memegang pakaiannya.
“Tadi kata sorang, ni sapa ni?” tanya seorang pegawai wanita garang.
“Saya tak kenal dia Puan! Saya bangun-bangun tengok dia ada dekat sebelah,” kata Sarah jujur.
“Membohong kamu ye...”
“Bangun! Bangun! Sedapnya kamu membuta ye! Bangun!” suara garang pegawai lelaki yang memakai tanda nama Suhaimi membuatkan Rauf tersentap dan bangun dari lenanya.
“Apa bising-bising ni? Aku nak tidur pun tak senang” kata Mikhael dalam nada tinggi. Hatinya panas apabila tidurnya diganggu. Dia masih tidak menyedari kehadiran Pegawai dari Jabatan Agama Islam.
“Bangun!” Suhaimi menarik Mikhael bangun sambil membalut tubuh Mikhael dengan selimut.
“Korang tak rasa berdosa ke buat perkara terkutuk ni? Korang tak ingat ke mak bapak korang kat rumah tu? Korang tak kesian ke dengan dia orang?” bertalu-talu soalan diajukan kepada mereka berdua. Mereka berdua hanya terdiam.
“Asal kau tak bagitahu aku?” bisik Mikhael. Sarah mengendahkan pertanyaan Mikhael dah terus pergi mengikut pegawai yang diarahkan untuk membawanya. Mikhael hanya mampu melihat sahaja Sarah dari jauh dengan perasaan tidak puas hati.

Kelihatan Sarah dan Mikhael tunduk apabila diceramah percuma oleh pegawai yang bertugas. Mikhael tertanya-tanya siapa yang melaporkan keberadaannya kepada Jabatan Agama Islam.  Siaplah kalau aku dapat siapa yang laporkan ni, memang tak selamatlah hidup kau.
Kelihatan Dato’ Baha datang sendirian dan menuju kearah mereka. Sebaik sahaja Sarah melihat kelibatan Dato’ Baha, segera dia mengalihkan pandangannya kearah bertentangan.
“Maaf tuan! Saya bapa kepada Sarah”
“Tuan boleh ikut saya” pegawai bertanda nama Fuad itu membawa mereka berdua kearah Sarah. Tangan Sarah dicapainya dan ditarik kekawasan yang tidak berapa ramai orang.
“Apa semua ni Sarah? Sarah betul-betul kecewakan papa tau! Papa tahu Sarah masih marahkan papa pasal hal tadi... tapi kenapa sampai macam ni sekali?” tanya Dato’ Baha kecewa dengan sikap anaknya itu.
 “Papa tak sangka yang Sarah sanggup buat perkara terkutuk ni sebab nak balas dendam dekat papa... papa mengaku yang papa salah sebab tampar Sarah tadi, tapi itu hanya bertujuan nak mengajar... bukannya nak memukul” kata Dato’ Baha lagi. Sarah hanya mengambil jalan mudah iaitu senyap. “Ssarah! Papa cakap ni...”
“Papa nak Sarah cakap apa lagi? Kalau Sarah cakap yang Sarah tak kenal mamat tu pun, bukannya papa percaya! Kalau Sarah cakap yang Sarah kena perangkap pun bukannya papa percaya pun! Kat mata papa tu... Sarah ni ibarat kotoran yang degil, susah nak buang walaupun dah macam-macam cara dibuat! Selama ni papa anggap Sarah ni apa? Anak?” Azie ketawa kecil.
“Papa sayangkan Sarah...”
“Sayang... kalau sayang kenapa papa kawin dengan perempuan ni? Pernah ke papa minta pendapat Sarah masa nak gantikan tempat mama? Pernah ke papa minta persetujuan Sarah? Apa yang papa tahu, hati papa senang semua tu beres... for your information! Sarah tak pernah rasa macam ada papa even papa always ada depan mata Sarah... papa selalu sibuk dengan kerja, papa tak pernah nak ambil peduli pasal Sarah lepas mama meninggal! Papa biarkan Sarah menanggis sorang-sorang... lepas tu papa salahkan Sarah sebab mama meninggal! Apa lagi papa nak? Tak cukup ke papa dah hancurkan hidup Sarah?” Dato’ Baha terdiam.

“Apa semua ni Kael?” marah Tan Sri Syed Mokhtar.
“Daddy... Kael kena aniaya! Bukannya Kael yang minta semua ni...” Mikhael mula membela dirinya. Takkanlah dia mahu memberitahu kebenarannya kepada Daddynya. Biar pun memanggil Pejabat Agama bukanlah salah satu daripada agendanya.
“Abang... janganlah marah sangat dengan anak kita ni...” kata Puan Sri Joanne sambil memeluk Mikhael. Mikhael mengangguk.
“Habis nak salahkan sapa? Awak!”
“Ada saya pulak!”
“Cuba cerita dengan Daddy, macam mana semua ni boleh terjadi? Tadi pegawai tu kata kamu tu tak berpakaian! Apa yang sebenarnya kamu buat ni Kael?” tanya Tan Sri Syed Mokhtar lagi.
“Kael tak bersalah dalam hal ni Daddy... percayalah!”
“Percaya! Dah berapa kali kamu kena tangkap polis? Setiap kali kena tangkap! Kena saman! Kamu kata kamu tak buat, suruh Daddy percaya pada kamu... kalau dulu memang Daddy boleh sabar dengan kamu, tapi sekarang ni dah melampau sangat Kael!” sudah tiada apa lagi yang dapat Mikhael katakan. Sememangnya dia tidak pernah dapat melawan kata-kata ayahnya sejak dahulu lagi. Dia memegang lengan Puan Sri Joanne meminta agar dia dapat membantunya.
“Abang...”
“Awak jangan nak masuk campur dalam hal ni Anne... dah cukup dulu saya diamkan! Sekarang ni, biar saya yang ajar budak ni” tegas Tan Sri Syed Mokhtar. Puan Sri Joanne kehilangan kata-katanya. Dia memandang Mikhael sambil menggeleng perlahan. Mikhael melepaskan keluhan kecil.
“Saya dah buat keputusan!”
“Apa dia?”
“Kael kena kawin dengan budak perempuan tu...”

“What?!!” kata Puan Sri Joanne dan Mikhael hampir serentak.

No comments: